Prazdroj si na trhu udržal stabilnú pozíciu. Opäť rástol záujem o prémiové značky

24. 06. 2020
prazdroj-si-na-trhu-udrzal-stabilnu-poziciu-opat-rastol-zaujem-o-premiove-znacky

Bratislava 24. jún 2020 – Finančný rok 2019 sa pre Plzeňský Prazdroj Slovensko niesol v znamení premiumizácie. Vzrástol záujem spotrebiteľov o prémiové značky a špeciály, čo sa odrazilo aj na výsledkoch spoločnosti. Celkový obrat predstavoval takmer 127 miliónov eur, pričom zisk firmy jemne vzrástol o 3% na 11,4 milióna eur. Na priamych aj nepriamych daniach zaplatila spoločnosť 47 miliónov eur, z toho takmer polovicu tvorila spotrebná daň.

Plzeňský Prazdroj Slovensko dosiahol v minulom finančnom roku (1. 1. 2019 – 31. 12. 2019) opäť priaznivé výsledky a aj napriek niekoľkým negatívnym vplyvom zaznamenal už tretí rok po sebe mierny nárast v obrate. Spotrebitelia aj vlani siahali najmä po prémiovom segmente. Výraznej obľube sa však tešili aj ostatné ležiaky a nealkoholické pivo Birell, čomu prispeli najmä ochutené varianty. Celkový čistý obrat spoločnosti za toto obdobie predstavuje takmer 127 miliónov eur. Ku koncu minulého roka spoločnosť odviedla dane (priame aj nepriame) vo výške zhruba 47 miliónov eur, čím sa znova zaradila medzi kľúčových prispievateľov do slovenského štátneho rozpočtu.

Za úspechom spoločnosti stojí dlhodobý dôraz na najvyššiu kvalitu produktov a premiumizáciu, ale aj investície do modernizácie výroby či úzka spolupráca s podnikmi a obchodnými partnermi, ktorú firma považuje za kľúčovú. V neposlednom rade sú to zamestnanci, do ktorých spoločnosť kontinuálne investuje. Plzeňský Prazdroj Slovensko celkovo zamestnáva takmer 600 ľudí, ktorí sa koncentrujú najmä vo výrobe vo Veľkom Šariši, na centrále v Bratislave a v šiestich obchodno-distribučných centrách. Okrem toho spoločnosť nepriamo prispievala k tvorbe ďalších 13-tisíc pracovných miest v dodávateľsko-odberateľskom reťazci celého pivovarníckeho sektora.

 

Situácia na trhu

Rok 2019 bol pre Plzeňský Prazdroj Slovensko zásadný. Naša silná pozícia v kategórii čapovaného piva sa odzrkadlila vo výsledkoch a tiež v rastúcom záujme spotrebiteľov o prémiové značky. Výzvami sme si prešli predovšetkým v segmente baleného piva. Čiastočne za nimi bolo kľúčové rozhodnutie spoločnosti odísť postupne od PET fliaš, ktoré je súčasťou našej dlhodobej stratégie udržateľnosti a ktoré v prvej fáze zahŕňalo značky Gambrinus a Šariš. Toto rozhodnutie spolu s krachom obchodnej siete Kačka a zdĺhavým rokovaním s jedným z veľkých reťazcov spôsobilo pokles predajov,“ hodnotí situáciu na trhu Grant Liversage, generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Celkovo vlaňajšok so sebou nepriniesol tak priaznivú sezónu, ako tomu bolo v roku 2018. Podpísali sa pod to najmä mesiace máj a august ovplyvnené zlým počasím a pokles spotrebiteľov, ktorí prichádzali do krčiem či reštaurácií. Plzeňský Prazdroj Slovensko je s trhovým podielom na úrovni 35 % v pozícii trhovej dvojky, ale je jednotkou v HoReCa segmente. Z hľadiska objemov zaznamenala spoločnosť pokles o 5,5% na celkovo 1,55 miliónov hl piva. Medziročne Prazdroj poklesol v segmente baleného piva (-7%), pri čapovanom pive si udržal stabilnú pozíciu a vďaka rastúcej obľube prémiových značiek vykázal v tomto segmente mierny nárast zisku. Prvou voľbou slovenských spotrebiteľov boli aj tento rok plechovky. Objem na výčape predstavoval približne 32% z celkového predaného objemu. Medzi najväčšie investície roku 2019 patrila nová plechovková linka v pivovare Šariš, ktorá si vyžiadala 2,1 milióna eur, významným bolo aj ohlásenie trojročného partnerstva značky Pilsner Urquell a Slovenského zväzu ľadového hokeja.

 

Bodovali ochutené novinky aj domáci Šariš

Rok 2019 sa niesol v znamení premiumizácie. Spotrebitelia preukázali silnejúci záujem o kvalitu a presúvajú sa k prémiovým produktom. Pozíciu vlajkovej lode upevnila značka Pilsner Urquell, ktorá v objemoch posilnila o 6%. Rastúce tendencie potvrdilo aj portfólio Birellu, ktoré si naďalej získava nových spotrebiteľov, čo potvrdzuje takmer 11% nárast jeho predajov. K popularite značky významne prispeli jej ochutené varianty. Birell v minulom roku potešil svojich spotrebiteľov viacerými novinkami – Birell Hrozno, Červený Pomaranč, Bazový kvet & Citrón a netradičná príchuť Cola od Birellu.

Významne stúpol záujem o prémiový ležiak Radegast. Zákazníci častejšie siahali aj po značke Šariš. Plzeňský Prazdroj Slovensko okrem toho prepísal pivnú mapu a svoje stále portfólio obohatil o Šariš Ejl. Ide o zvrchu kvasené pivo inšpirované anglickým svetlým ALE, no v ľahšej, piteľnejšej variante, ktorého chuť Slovákom dokonale sadla. Šariš Ejl predstavuje najúspešnejšiu a najpredávanejšiu novinku uvedenú na trh v roku 2019 v segmente pivných špeciálov a pomohla nám prilákať nových a mladších spotrebiteľov,“ približuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko.

 

Zodpovedný lokálny hráč

Plzeňský Prazdroj Slovensko pokračoval aj v ceste udržateľného podnikania. Tá zahŕňa znižovanie emisií CO2 a spotreby vody, redukovanie odpadu a podporu lokálnych dodávateľov a komunít. Pokiaľ ide o suroviny, aj v roku 2019 Plzeňský Prazdroj Slovensko väčšinu jačmeňa nakupoval od slovenských dodávateľov, čím prispel k podpore pestovateľov sladovníckeho jačmeňa a rozvoju domáceho poľnohospodárstva.

V minulom roku prostredníctvom grantového programu Šariš ľuďom podporila spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko sumou 16-tisíc eur celkovo 8 lokálnych neziskových organizácií zameraných na rozvoj cestovného ruchu, obnovu turistických atrakcií a rozvoj východoslovenského folklóru.