- Všetko
- Spoločnosť
- Pilsner Urquell
- Šariš
- Velkopopovický Kozel
- Gambrinus
- Radegast
- Birell
- Udržateľnosť a zodpovednosť
- Obchodné výsledky
Obľúbenosť piva v skle postupne narastá. Slováci sa vracajú k tradícii sklených fliaš
14. 07. 2025
Bratislava, 14. júl 2025 – Vratné sklené fľaše žnú po rokoch stagnácie medzi Slovákmi opäť úspech. Plzeňský Prazdroj predal vlani medziročne o 6 % viac piva v sklených fľašiach a v porovnaní s obdobím spred piatich rokov je to dokonca dvojnásobok. Pre mnohých spotrebiteľov jednoducho pivo do skla patrí. Takmer tretina Slovákov preferuje fľašky vďaka ich opakovanému využitiu a teda nízkemu dopadu na životné prostredie. Vyplýva to z aktuálneho spotrebiteľského prieskumu, ktorý prebehol v máji.
Slováci sa postupne vracajú k tradícii sklených fliaš a pivo v nich nakupujú s čoraz väčšou obľubou. Objem predaja vo fľašiach za rok 2024 predstavoval v Prazdroji až 35 %. Pred takmer desiatimi rokmi pritom tvoril len necelú štvrtinu z predaja, teda približne 64 miliónov pollitrových sklenených fliaš, a objem piva v skle klesal až do roku 2019. Od roku 2020 však pivovarníci vidia postupný návrat k nákupu piva vo vratných fľašiach. „Záujem Slovákov o pivo vo vratných fľašiach sčasti súvisí s obdobím kovidu, kedy boli zatvorené podniky a reštaurácie a ľudia nemohli chodiť na čapované pivo. Od tej doby zaznamenávame rast, ktorý trvá už päť rokov po sebe. Len minulý rok sme predali pivo vo viac ako 123 miliónoch pollitrových fľašiach,“ vysvetľuje David Kovář, obchodný riaditeľ pre reťazce a maloobchod spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Najvýznamnejší nárast záujmu o fľaškové pivo zaznamenal pivovar potom, ako koncom roka 2021 prestal predávať pivo v PET fľašiach. „Súčasne sme uviedli na trh vratné sklenené fľaše vo viacerých formátoch balenia, aby sme uspokojili záujem spotrebiteľov. Okrem tradičných prepraviek sme začali pri vybraných značkách predávať pivo aj v kartónovom multibalení od 4 do 10 kusov,“ dodáva David Kovář. Sklenené fľaše sa tak približujú k najpredávanejšiemu obalu Prazdroja, ktorými sú dlhodobo plechovky (tvoria 40 % predaja). Na treťom mieste sú sudy (23 %) a tankové pivo (2 %).
Z výsledkov májového prieskumu Prazdroja vyplýva, že pivo v sklených fľašiach teraz preferuje takmer štvrtina pivkárov na Slovensku. Viac ako 30 % z nich nakupuje sklenené fľaše aspoň občas. Až 29 % respondentov uprednostňuje sklenené fľaše pred iným typom balení pre ich nízku environmentálnu stopu. „Vratné fľaše predstavujú našu dlhodobú prioritu v oblasti udržateľnosti a manažmentu obalov. Sú ekologicky najšetrnejším obalom v kategórii balených pív. Systém zálohovania a opätovného použitia šetrí výrobu miliónov nových fliaš a zároveň výrazne znižuje množstvo odpadu. Máme navyše s väčšinou veľkých a stredných pivovarov na Slovensku dohodu o vzájomnej výmene fliaš,“ hovorí David Kovář. Prazdroj efektívne narába aj so zvážaním prázdnych fliaš z obchodov. Autá, ktoré vozia nový tovar, zároveň odvážajú z obchodov prepravky s vratnými fľašami späť do pivovaru a skladov.
Prazdroj mal na Slovensku v minulom roku v obehu takmer 44 miliónov fliaš a viac ako milión a pol prepraviek. Späť sa pivovarníkom vracia viac ako 99 % prepraviek a takmer 98 % fliaš. V priemere sa pritom každá fľaša použije až 26-krát a ich životnosť je až 8 rokov. „Našou dlhodobou stratégiou je zvyšovať podiel vratných obalov v portfóliu a zároveň sa snažíme o ich maximálnu cirkularitu,“ dopĺňa David Kovář. Len za rok 2024 dokázal pivovar vďaka vratným skleným fľašiam ušetriť viac ako 23 600 ton emisií CO2, pričom využívaním nevratných fliaš by boli vzniknuté emisie takmer trinásťkrát vyššie.