Obľuba piva Pilsner Urquell rastie aj na Slovensku, Plzeňský Prazdroj investuje do rozšírenia kapacity výroby v Plzni

02. 07. 2018
plzensky-prazdroj-zvysuje-kapacitu-vyroby-premioveho-leziaka-pilsner-urquell

Ponuka výnimočných značiek pív so zameraním na prémiové ležiaky patrí medzi priority spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko. Medzi jej vlajkové lode patrí značka Pilsner Urquell. Na Slovensku dokonca v minulom roku stúpol jej predaj o 14%. Značke sa mimoriadne darí nielen v Čechách a na Slovensku, ale aj v ďalších exportných krajinách, preto Plzeňský Prazdroj zvyšuje výrobu prémiového ležiaka. Pivovar investoval do nových technológií celkovo takmer 10,88 milióna € a výrobnú kapacitu prémiového zlatého moku vďaka nim rozširuje takmer o tretinu, na viac ako 88-tisíc hektolitrov, respektíve 3,5 milióna hektolitrov ročne.

Rozšírením výroby pivovar reaguje na rastúci dopyt po Pilsner Urquell, ktorému sa mimoriadne darí aj na Slovensku. Práve predaj prémiového ležiaka mal významný podiel na úspechu spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko v minulom roku. Pilsner Urquell sa dlhodobo radí na vrchol zákazníckych preferencií, a to nielen u nás doma, ale aj v zahraničí, čo potvrdzujú čísla. Len v minulom roku vzrástol predaj originálneho plzenského ležiaka v Česku o viac ako 7 percent, v zahraničí ho ľudia prvýkrát vypili cez jeden milión hektolitrov. Nová investícia umožní Prazdroju zároveň zvýšiť export na nové trhy, najmä v Ázii.

Väčšia časť (cca 6,2 milióna eur) z celkovej investície takmer 10,88 milióna €, smerovala do rozšírenia varne. Jej súčasťou je nová vystieracia nádoba, dva medené rmutovacie kotly, scedzovacia kaďa a mladinový kotol. Zvyšok peňazí bol využitý na nákup a inštaláciu nových desiatich cylindrokónických tankov, v ktorých bude Pilsner Urquell kvasiť a zrieť.

Pre investíciu sa Plzeňský Prazdroj rozhodol na jar minulého roka, teda v čase prevzatia japonskou pivovarníckou spoločnosťou Asahi. „Nový akcionár nám dal plnú podporu. Jeho zámerom je posilňovať predaj najsilnejších značiek. Pilsner Urquell je našou vlajkovou značkou a dopyt po nej stále rastie. Práce sa začali na jeseň minulého roka a boli dokončené koncom tohtoročného apríla. V súčasnosti začíname s plnou výrobou," komentuje generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja Grant Liversage. Nové varne pri slávnostnom otvorení 18. júna požehnal plzenský biskup Tomáš Holub. „Prial by som si, aby sme pokračovali v tom, čo tu začalo pred viac ako sto rokmi. Keď veci robíme s dobrým úmyslom a vložíme do nich svoj um, posúvame ich ďalej. Verím, že sa tu bude konať dobrá práca, ktorá bude pomáhať ľuďom, aby sa po práci mohli zaslúžene osviežiť a boli otvorení stretávaniu nad mokom, ktorý dáva možnosť porozprávať sa, diskutovať a prežiť niečo pekné," povedal Tomáš Holub.

Inštalácia novej technológie vyžadovala starostlivú prácu mnohých expertov. „Skutočným orieškom bolo usadenie novej scedzovacej kade. Nerezová nádoba má vo svojom priemere 10 metrov, váži cez 45 ton a radí sa tak medzi najväčšie scedzovacej kade v celej krajine. Podobne náročná bola aj práca s cylindrokonickými tankami. Tie cestovali na lodiach po mori, potom po Labe, odkiaľ boli na špecializovaných nákladných vozidlách prevezené do Plzne. Keď sme ich v pivovare presúvali pomocou špeciálnych trajlerov, mali sme medzi budovami na každej strane len niekoľko centimetrov miesta. Obrie žeriavy potom tanky usadili na konštrukciu budovy. Bolo krásne počasie a prizerajúcim sa naskytol nevšedný pohľad na obrovské nádoby vážiace 23,5 tony, ako sa vznášajú nad budovami pivovaru," spomína projektový manažér Tomáš Kosmák. Po inštalácii novej technológie začala v Prazdroji na prelome apríla a mája testovacia výroba. „Vyladenie technológie bolo veľmi náročné a vyžiadalo si niekoľko týždňov testovania," dopĺňa Tomáš Kosmák.

Významnú časť novej kapacity využije Prazdroj pre export ležiaka: „Pilsner Urquell sa teší silnému rastu ako na Slovensku, tak aj na našich tradičných európskych trhoch a v Ázii. V rámci Európy výrazný rast zaznamenávame i v Škandinávii a na Balkáne, pretože spotrebitelia tam tento slávny český ležiak obdivujú. V Ázii sme od apríla zahájili pravidelný vývoz do Číny a naša materská spoločnosť Asahi začala budovať značku na jej domácom japonskom trhu. Naším cieľom je, aby značka rástla postupne, zaistiť dokonalú kvalitu servisu a chuťových skúseností s ňou a vysvetliť príbeh značky. Preto spolupracujeme s Asahi a ďalšími miestnymi partnermi, aby sme starostlivo vybrali reštaurácie, kde bude náš ležiak k dispozícii," uvádza marketingový riaditeľ Plzeňského Prazdroja Grant McKenzie.

Aj napriek investíciám do moderných technológií sa však legendárny ležiak Pilsner Urquell varí podľa rovnakej receptúry a s rovnakým postupom ako pred 176 rokmi, kedy dal vzniknúť novej kategórii pív s označením pils alebo pilsner. „Varíme stále na tri rmuty v medených nádobách s priamym ohrevom plameňom, používame žatecký chmeľ - poloraný červeňák, vlastný slad a vodu, špeciálne prazdrojské kvasnice. Doba výroby Pilsner Urquell tak je aj naďalej 5 týždňov a chutí, stále rovnako skvele, ako keď ho prvýkrát uvaril Josef Groll," dopĺňa manažér plzenského závodu Prazdroja Stanislav Hamara.

Plzeňský Prazdroj naposledy rozširoval varňu v roku 2004, kedy do zvýšenia výroby investoval podobnú sumu ako tento rok. Cylindrokonické tanky používa od roku 1993, kedy zaobstaral prvých 48 nádob pre hlavné kvasenie a 56 tankov pre zrenie. Historická varňa Plzeňského Prazdroja z 19. storočia bola v roku 2008 zrekonštruovaná do pôvodnej podoby a teraz je súčasťou prehliadkovej trasy pivovaru.